01.09.2020 • Tsietsa

Tiedote (4) 4.5.2020

Tiedote jäsenille 4/2020

Monella tapaa hitaan ja kolean huhtikuun jälkeen on ihana odottaa kevään alkamista oikein kunnolla! Luonto ei tunne epävarmuutta tai poikkeuksellisia aikoja, se elää eteenpäin valittamatta edes säitä, ne ovat annettuja tekijöitä! Luontoa ei nykytilanteessa enää väheksytä, toivottavasti tämä asenne säilyy tästä eteenpäin kaikessa ihmisen toiminnassa.

Metsähallitus on tarjonnut Tunturikerho Tsietsalle mahdollisuutta yhteistyöhön alueellamme sijaitsevien kahden laavun ylläpidossa. Se olisi meille hyvä vuosittainen mahdollisuus varainhankintaan, bruttotuottoa siitä saataisiin yli puolet lisää nykyisiin tuottoihin verrattuna ja kulujen jälkeenkin toimintaan jäisi varoja. Samalla voisimme varmistaa laavujen säilymisen jatkossakin retkeilykäytössä. Kyseessä olevat laavut ovat Lapinlahden (Varpaisjärven) Älänteellä oleva Haatainniemen laavu ja sen lähituntumassa Huuhkajankierroksella oleva Huuhkajan laavu. Sopimukseen kuuluvia hoidettavia asioita ovat laavujen taukopaikkojen huolto ja polttopuiden kuljetus paikalle. Metsähallitus kustantaa polttopuut. Jotta voisimme hyväksyä tämän tarjouksen, meillä on oltava ihmisiä, jotka haluavat olla mukana näissä varainkeruutalkoissa. Oleellista on myös, että löydämme jonkun, jolla on käytettävissä moottorikelkka, koska sitä tarvitaan ainakin Haatainniemen puuhuollossa. Tosin sinne ei tähän saakka ole tarvinnut puita joka vuosi toimittaa, koska kävijöitä on vähemmän. Huuhkajalla käyttöä voisi olla myös mönkijälle, mutta moottorikelkka on tärkein. Kelkan käytöstä on mahdollista maksaa kohtuullista kulukorvausta. Yhteiset talkoilut on tarkoitus pitää myös mukavina tapahtumina, joissa voidaan nauttia yhdessäolosta ja yhteisistä eväistä. Yhteyshenkilömme metsähallitukseen päin on Tommi Prami, häneen voi olla yhteydessä, jos on kiinnostunut tulemaan mukaan tähän projektiin, tommi.prami@gmail.com, p. 044 057 8897. Myös meihin muihin hallituksen jäseniin voi olla yhteydessä!

Kerhomme kevätkokous on vielä pitämättä ja hallitus on kovasti miettinyt keinoja sen toteuttamiseksi. Nykyisten koronasäädösten mukaisesti yli 10 hengen tilaisuuksia ei saa järjestää ja lisäksi 70-vuotta täyttäneiden karanteeni estää monien fyysisen osallistumisen. Sen sijaan etäosallistumisen voi ottaa käyttöön vaikka sitä ei vielä yhdistyksen voimassa olevissa säännöissä mainita.

Hallitus on suunnitellut kokouksen pidettäväksi keskiviikkona 3.6. siten, että jäsenille lähetetään kokouskutsun yhteydessä ennakkoon asiakirjat, jotka kokouksessa käsitellään. Niitä toivotaan kommentoitavan puhelimella tai sähköpostilla ennen kokousta. Paikalle saapuvaksi voisi ilmoittautua muutaman hallituksen jäsenen lisäksi jäseniä siten, että koolla olisi maksimissaan 10 tai se määrä, minkä sen hetkiset ohjeet sallivat. Sen lisäksi kokoukseen voi osallistua etänä etukäteen sovittavalla sovelluksella ja jäsenen halutessa hänelle voidaan soittaa kokouksesta, jolloin hän voi kertoa kommenttinsa ja kysymyksensä kokoustilanteessa. Kokouskutsu asiakirjoineen tulee kaikille jäsenille sähköpostilla tai kirjeitse. Ylimääräisenä asiana kokouksessa on Tsietsan rekisteröitymisestä päättäminen. Kokouksessa käsiteltäväksi tarkoitetut uudet ehdotukset pitää olla hallituksella tiedossa 3 viikkoa ennen kokousta. Tunturikerho Tsietsa 04.05.2020

Haluamme osaltamme huolehtia siitä, ettemme aiheuta vaaraa kenellekään toiminnallamme.
Kevään tapahtumat on peruutettu, mutta toivomme, että loppukesän ja syksyn tapahtumia voidaan toteuttaa, kaikki ohjeet huomioiden. Tiedotamme asiasta tilanteen muuttuessa.
- 8-9.8. Latualueen kesätapahtuma Ruunaa/Lieksa -alueella.
- 29-30.8. Nuku yö ulkona -tapahtuma Älänteen Haatainniemellä Lapinlahdella.
- 5-13.9. Ruskavaellus Muotkatutuntureilla omia polkuja kulkien ja teltassa majoittuen. Lisätiedot Risto Daavitsainen p. 040 031 3765 tai Marjatta Nuutinen p. 040 722 0630. Ilmoittautumiset 31.7. mennessä.
- 27-28.9. retki Teersuo/Hiidenportti
- 15.11. Tsietsan syyskokous
Olkaa yhteydessä meihin Tsietsan väkeen ja toisiinne!

terveisin tiedottaja Päivi Korolainen

Tsietsan toimihenkilöt
- MARITA JÄÄSKELÄINEN Puheenjohtaja 040 081 7882 mareriikka@gmail.com
- PÄIVI KOROLAINEN Varapuheenjohtaja/tiedottaja 044 027 3708 paivi.korolainen@meili.fi